loading

وال‌پست

وال پست (wall post):

همانگونه که از نام آن برمی‌آید، نگهدارنده دیوار است و موجب عملکرد یکپارچه بین سازه و دیوار (که عموماً از مصالح دو نوع ماده متفاوت ساخته شده اند) می‌گردد. وال پست در سوله‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که در سوله‌ها با توجه به بزرگ بودن دهانه‌ها، مقاومت و پایداری ایستایی دیوارها و انتقال مناسب و متناسب بارهای جانبی باد و همچنین زلزله به سازه اصلی و سیستم باربر جانبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

وظیفه وال پست:

وظیفه‌ی اصلی وال‌پست‌ها توزیع صحیح نیروهای وارد بر دیوار می‌باشد، نیروهایی از قبیل نیروهای ناشی از وزش باد و همچنین نیروی وارده بر دیوار بر اثر زلزله. وال‌پست‌ها توزیع نیروها را به نحوی انجام می دهند که نیروها به قاب اصلی سوله و سیستم باربر جانبی وارد گردد و دیوار در امان بماند.

 

نوع اتصال وال‌پست:

با توجه به نوع عملکرد مورد انتظار از وال پست‌ها، به طور معمول اتصال آن‌ها در انتهای متصل به قاب سوله مفصلی با استفاده از پیچ‌های لوبیایی و بر روی فونداسیون به شکل مفصلی با حداقل پیچ می‌باشد.

 

با توجه به موارد ذکر شده، در مدل سازی وال پست‌ها بهتر است نیروی محوری در محل اتصال به فریم و همچنین لنگر حول محورهای اصلی و فرعی آزادسازی شود. باید توجه داشت که اجرای ناصحیح اتصالات وال‌پست به ویژه در محل تقاطع با قاب سوله می‌تواند منجر به ایجاد نیروی محوری در وال پست و کمانش آن و همچنین موجب ایجاد نیروهای محوری در اعضای بادبندی سقف به علت خیز متفاوت قاب‌های مجاور در دهانه ابتدایی سوله گردد.